torstai 8. syyskuuta 2016

Tavoitetaulu

Olin muutama vuosi sitten kuuntelemassa Michael Fullania. Hän puhui monista mielenkiintoisista asioista, mutta erityisesti mieleeni jäi se, kun hän sanoi, että opettajan pitää tehdä opiskelun tavoitteet näkyviksi.

Päätin kiinnittää tähän huomiota ja kehittelin siksi luokkaan tavoitetaulun, johon on kirjattu viikon tavoitteet. Tavoitetaulu toimii seuraavasti:
  • Viikon alussa käydään aina läpi kaikki viikon tavoitteet, eli mitä on tarkoitus oppia. Yleensä tämä tapahtuu ko. aineen viikon ensimmäisellä oppitunnilla.
  • Viikon aikana tavoitetaulusta poimitaan jokaisen oppitunnin alussa tavoitteet yksittäiselle oppitunnille.
  • Viikon lopussa kaikki tavoitteet kerrataan, jonka jälkeen oppilaat arvioivat tavoitteiden toteutumista. Arviointitapoja vaihdellaan ja arviointeja tehdään yksilöllisesti ja ryhmissä niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Joskus ihan vain yksinkertaisesti sanomalla: "Peukku ylös, jos olet oppinut asian; ja peukku alas, jos et ole oppinut."
Tavoitetaulussa on jokaisella oppiaineella oma paikkansa. Lisäksi tavoitetaulussa on yhteinen luokkatavoite, viikon aikana opiskeltava luonteenvahvuus sekä Arvokas-taito, jota harjoittelemme.

Olen painottanut oppilaille seuraavia asioita:
  • Katselkaa pitkin viikkoa tavoitetaulua ja pitäkää tavoitteet koko ajan mielessä.
  • Viikon ensimmäinen tunti on tärkeä hetki, sillä silloin voi yhdellä kertaa oppia kaikki viikon asiat.
  • Viikon viimeinen tunti on toinen tärkeä hetki, sillä silloin voi kerrata kaikki viikon asiat.
  • Kertokaa heti opettajalle, jos tavoite (yksittäisen oppitunnin tai koko viikon) ei ole toteutunut.
Tavoitetaulun ylläpitäminen ei vie minulta paljoakaan aikaa. Poimin tavoitteet OPS:sta, opettajaoppaista ja aikaisemmista kokemuksista. Kun aikaisemmin opetin työparini kanssa yhteistä luokkaa, oli tavoitetaulun täyttäminen luontainen osa seuraavan viikon valmistelua. Samalla sovimme askelmerkit seuraavalle viikolle.

Olen yrittänyt opettaa oppilaille, että kaikella, mitä koulussa teemme, on jokin tavoite. Tavoitetaulu on tukenut tätä hyvin.

Yksittäisen oppitunnin tavoitetaulu


Täksi lukuvuodeksi päätin kehittää tavoitetaulua. Kehittämistarve lähti siitä, että unohdin usein tunnin alussa kertoa oppilaille oppitunnin tavoitteet. Lisäksi halusin osallistaa oppilaat tavoitteiden asettamiseen ja saada tavoitteiden asettamisesta vuorovaikutuksellisempaa.

Tein luokan perälle yksinkertaisen oppituntikohtaisen tavoitetaulun, joka koostuu kolmesta osasta:
  • tiedollinen tavoite, eli tiedot, jotka on tarkoitus oppia.
  • taidollinen tavoite, eli taidot, jotka on tarkoitus oppia.
  • luonteenvahvuudet, joita käyttämällä tavoitteen saavuttaminen on helpompaa.
Tällä oppitunnilla ei ollut luonteenvahvuustavoitetta, mutta vahvuutena olisi voinut olla esim. luovuus kirjoittamisessa ja itsesäätelykyky tehtävään keskittymisessä.

Oppituntikohtaisella tavoitetaululla aloitamme oppitunnin ja yhdessä asetamme tavoitteet. Välillä kirjaamme ne taululle ja välillä käymme ne vain suullisesti läpi.

Kaisa Vuorinen ja Lotta Uusitalo-Malmivaara painottavat kirjassaan Huomaa hyvä (2016), että opettajan tulee kertoa oppilaille, mitä hän heiltä odottaa. Oppitunnin tavoitteiden läpikäynti on mielestäni keskeinen osa odotusten kertomista. On tärkeää saada oppilaat pohtimaan, mitä vahvuuksia he voivat hyödyntää eri oppimistilanteissa. Tästä syystä olen juuri ottanut luonteenvahvuudet osaksi tietojen ja taitojen opiskelua.

Oppitunnin lopussa palaamme aina tavoitetaululle ja arvioimme tavoitteiden toteutumista.

Tulevia kehityskohteita


Olen yrittänyt pitää tavoitetaulusta kiinni, mutta usein se kyllä unohtuu - erityisesti tavoitetaululle palaaminen tunnin lopussa (samaan aikaan kerrotaan läksyt ja lisäksi oppilailla on kiire välitunnille). Olen antanut oppilaille luvan, että he voivat keskeyttää minut, jos aloitan tunnin ilman tavoitetaulua.

Muita tulevia kehityskohteita on oppilaiden osallistaminen tavoitetaulun ylläpitämiseen, oppilaiden asettamien tavoitteiden näkyviksi tekeminen ja tiedollisten ja taidollisten tavoitteiden selkeämpi jaottelu viikkokohtaisessa tavoitetaulussa.