Jaottelin asiat seuraavien otsikoiden alle:
- Hyvinvointiosaaminen
- OPS-osaaminen
- Kehittämisosaaminen
- Työyhteisöosaaminen
- Itsensä johtaminen
Vastaamisen yhteydessä olisi myös hyvä pohtia opettajan työn arvopohjaa ja työn merkityksellisyyden kokemista, koska niillä on suuri vaikutus opettajan työhön, mutta jätän ne tässä pois.
1. Hyvinvointiosaaminen
- Oppilaiden arvostava kohtaaminen
- Innostaminen oppimaan ja yrittämiseen
- Kasvatuskumppanuus huoltajien kanssa
- Ratkaisukeskeinen ajattelu. Tähän positiivinen pedagogiikka on hyvä apu.
- Kannustava arviointi
- Hyvä itsetunto kaikille. Oppilaat tulevat tietoisiksi omista vahvuuksistaan.
- Koko koulu ohjaa -periaate, vastuunottoa kaikista koulun oppilaista.
- Halu moniammatilliseen yhteistyöhön
- Työ ei ole vain osaamisen ja osallisuuden kehittämistä, vaan myös välittämistä.
2. OPS-osaaminen
- Ymmärrys opetussuunnitelmasta, ja siitä, mitä se tarkoittaa käytännön työssä.
- Käsitys tulevaisuuden taidoista
- Tiedot ja taidot yhdessä
- Tavoitteiden asettaminen ja niiden arviointi. Tavoitteet ja kehittyminen näkyväksi oppilaille.
- Lähtötaso ja tavoitteet tulee sanallistaa, jotta niitä voi mitata.
- Digitalisaatio ja oppiminen
- Monialaiset oppimiskokonaisuudet
- Itseohjautuvuus
- Oma oppimispolku
- Laaja-alainen osaaminen
- New pedagogy of Deep Learning, miten oppiminen tapahtuu, mitä oppimisessa tapahtuu?
3. Kehittämisosaaminen
- Osallistuminen oppivaan yhteisöön
- Rohkeutta kokeilla ja olla innovatiivinen
- Halu jakaa asioita ja halu oppia uutta. Tieto kehittyy, kun sitä jakaa.
- Halu olla mukana kehittämässä toimintakulttuuria
- Kyky rajata asioita. Kaikkeen uuteen ei heti tarvitse lähteä mukaan, mutta muutokselle ei voi sanoa Ei.
4. Työyhteisöosaaminen
- Hyvät vuorovaikutustaidot
- Empatiakyky. Ymmärrys siitä, että työyhteisössä ihmisten elämäntilanteet vaihtelevat.
- Kaikilla on omat vahvuudet ja jokaisen tulisi saada käyttää omia vahvuuksiaan. Kaikkien panos on arvokas.
- Yhteistyö mahdollistaa uuden oppimisen, oman työn arvioimisen, innostuksen lisääntymisen ja tuen arkityössä.
- Vastuunottoa yhteisistä asioista.
- Jaetun johtajuuden mallia on ajettu vahvasti kouluyhteisöön, ja kun se tapahtuu sopimusperäisesti, sitoutuminen kasvaa.
5. Itsensä johtaminen
- Omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehtiminen.
- Oma itsetuntemus
- Kiireen kesyttäminen
- Muutoksen hyväksyminen. Mikään muu ei ole niin varmaa kuin muutos.
- Positiivinen elämänasenne ja avoin suhtautuminen eteen tuleviin tilanteisiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti