perjantai 28. huhtikuuta 2017

Minkälaista osaamista opettajan työssä vaaditaan?

Keskustelin jokin aika sitten tuttavani kanssa siitä, minkälaista kokonaisvaltaista osaamista opettajalta vaaditaan. Vastauksen antaminen lyhyesti osoittautui vaikeaksi tehtäväksi. Tästä innostuneena kirjoittelin parin päivän ajan muistiin asioita, joita minulle tuli mieleen.

Jaottelin asiat seuraavien otsikoiden alle:
  1. Hyvinvointiosaaminen
  2. OPS-osaaminen
  3. Kehittämisosaaminen
  4. Työyhteisöosaaminen
  5. Itsensä johtaminen

Vastaamisen yhteydessä olisi myös hyvä pohtia opettajan työn arvopohjaa ja työn merkityksellisyyden kokemista, koska niillä on suuri vaikutus opettajan työhön, mutta jätän ne tässä pois.

1. Hyvinvointiosaaminen

  • Oppilaiden arvostava kohtaaminen
  • Innostaminen oppimaan ja yrittämiseen
  • Kasvatuskumppanuus huoltajien kanssa
  • Ratkaisukeskeinen ajattelu. Tähän positiivinen pedagogiikka on hyvä apu.
  • Kannustava arviointi
  • Hyvä itsetunto kaikille. Oppilaat tulevat tietoisiksi omista vahvuuksistaan.
  • Koko koulu ohjaa -periaate, vastuunottoa kaikista koulun oppilaista.
  • Halu moniammatilliseen yhteistyöhön
  • Työ ei ole vain osaamisen ja osallisuuden kehittämistä, vaan myös välittämistä.

2. OPS-osaaminen

  • Ymmärrys opetussuunnitelmasta, ja siitä, mitä se tarkoittaa käytännön työssä.
  • Käsitys tulevaisuuden taidoista
  • Tiedot ja taidot yhdessä
  • Tavoitteiden asettaminen ja niiden arviointi. Tavoitteet ja kehittyminen näkyväksi oppilaille.
  • Lähtötaso ja tavoitteet tulee sanallistaa, jotta niitä voi mitata.
  • Digitalisaatio ja oppiminen
  • Monialaiset oppimiskokonaisuudet
  • Itseohjautuvuus
  • Oma oppimispolku
  • Laaja-alainen osaaminen
  • New pedagogy of Deep Learning, miten oppiminen tapahtuu, mitä oppimisessa tapahtuu?

3. Kehittämisosaaminen

  • Osallistuminen oppivaan yhteisöön
  • Rohkeutta kokeilla ja olla innovatiivinen
  • Halu jakaa asioita ja halu oppia uutta. Tieto kehittyy, kun sitä jakaa.
  • Halu olla mukana kehittämässä toimintakulttuuria
  • Kyky rajata asioita. Kaikkeen uuteen ei heti tarvitse lähteä mukaan, mutta muutokselle ei voi sanoa Ei.

4. Työyhteisöosaaminen

  • Hyvät vuorovaikutustaidot
  • Empatiakyky. Ymmärrys siitä, että työyhteisössä ihmisten elämäntilanteet vaihtelevat.
  • Kaikilla on omat vahvuudet ja jokaisen tulisi saada käyttää omia vahvuuksiaan. Kaikkien panos on arvokas.
  • Yhteistyö mahdollistaa uuden oppimisen, oman työn arvioimisen, innostuksen lisääntymisen ja tuen arkityössä.
  • Vastuunottoa yhteisistä asioista.
  • Jaetun johtajuuden mallia on ajettu vahvasti kouluyhteisöön, ja kun se tapahtuu sopimusperäisesti, sitoutuminen kasvaa.

5. Itsensä johtaminen

  • Omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehtiminen.
  • Oma itsetuntemus
  • Kiireen kesyttäminen
  • Muutoksen hyväksyminen. Mikään muu ei ole niin varmaa kuin muutos.
  • Positiivinen elämänasenne ja avoin suhtautuminen eteen tuleviin tilanteisiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti