sunnuntai 9. lokakuuta 2016

Digiloikkaa

Tämän syksyn kuuma peruna opetuskeskusteluissa on ollut koulujen digiloikka. Se on ollut vahvasti esillä eri medioissa ja ansaitsee siksi oman kirjoituksen. Teemaan liittyy paljon tunnetta, ja ajattelin siksi, että lähestyn asiaa mahdollisimman käytännönläheisesti kertomalla, mitä tieto- ja viestintäteknologian (TVT) asioita olen itse hyödyntänyt opetustyössäni.

Oman digiloikkani harjoittelu alkoi vuonna 2012, kun saimme silloiseen kouluumme joitain kymmeniä Surfaceja perinteisten pöytätietokoneiden rinnalle. Sitä ennen TVT opetuksessani oli käytännössä vain tiedonhakua, omien tuotosten tekoa, vähän valokuvaamista ja Opit-pelien pelaamista. Joihinkin kokeiluihin esim. legorobottien ohjelmointiin osallistuin, mutta se ei tullut aktiivisempaan käyttöön. SmartBoardia hyödynsin jonkin verran, mutta en vielä silloin tajunnut sen mahdollisuuksia tai osannut hakeutua koulutukseen.


Digitalisaatio - siis mitä?


Digitalisaatio on uusiutumista ja asioiden tekemistä uudella tavalla digiteknologian avulla ja kanssa. Digitaalisuus on työväline, joka mahdollistaa perustoiminnan tekemisen - koulun ja oppilaiden osalta siis oppimisen - viisaammin ja paremmin.

TVT
  • tuo oppimiseen kokemuksellisuutta, pelillisyyttä ja leikillisyyttä sekä tukee oppilaan yksilöllisiä vahvuuksia ja oppimisen eheyttä
  • mahdollistaa verkostoitumisen ja oppimiskokemusten jakamisen
  • antaa paljon mahdollisuuksia tiedon soveltamiseen ja sitä kautta syväoppimiseen
  • on oppimisen kohde ja väline


TVT on osa laaja-alaista osaamista


Uudessa OPS:ssa koulun toiminnan punainen lanka on oppilaiden laaja-alaisen osaamisen kehittäminen. Laaja-alaisella osaamiselle tarkoitetaan tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostamaa kokonaisuutta.

Laaja-alainen osaaminen on jaettu seitsemään osa-alueeseen


Espoossa on päätetty erityisesti painottaa näistä kolmea, joista yksi on tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen. TVT-osaaminen voidaan jakaa neljään pääalueeseen:
  1. Käytännön taidot ja oma tuottaminen
  2. Vastuullinen ja turvallinen toiminta
  3. Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
  4. Vuorovaikutus ja verkostoituminen

Juho Norrena piti espoolaisille opettajille viime viikolla koulutusta siitä, mitä yksittäinen opettaja voi tehdä, jotta oppilaan laaja-alainen osaaminen edistyy. Juho pyysi meitä hyvien apukysymystensä avulla pohtimaan
  • miten se näkyy omassa työssämme / opetuksessa, ja
  • miten se näkyy / ilmenee oppilaan toiminnassa.

Päätin, että TVT:n osalta lähestyn kysymystä kirjaamalla ensin ylös sellaiset asiat, ohjelmat tai sovellukset, jotka olen viimeisen neljän vuoden aikana ottanut käyttöön ja jotka edelleen ovat osa opetustyötäni. Jokaiselle vuodelle tuli 6-8 asiaa.

Kirjoitin myös ne perustaidot, jotka mielestäni tulee opettaa, jotta voidaan ennaltaehkäistä myöhemmin eteen tulevia haasteita. Olen huomannut, että oppilaat osaavat kyllä pelata ja käyttää hyvin puhelimen sovelluksia, mutta yleensä esim. tiedostojen hallinta, tekstin muokkaaminen, tulostimen asentaminen tai vastaavat taidot ovat oppilailla heikommat.

Jaottelin kaikki kirjoittamani asiat tieto- ja viestintäteknologian neljän pääalueen alle, jotta näin mitä painotan ja mitä pitäisi muuttaa opetustyössäni. Monta asiaa olisi voinut mennä useamman kohdan alle, mutta selkeyden vuoksi kirjoitin asian vain yhden kerran. Kaikkia neljää TVT:n pääaluettakin opetetaan usein samaan aikaan.

1. Käytännön taidot ja oma tuottaminen
  • Word, PowerPoint, Publisher ja tekstin muokkaaminen näillä
  • Valokuvaaminen, kuvien tallentaminen, muokkaaminen ja liittäminen työhön
  • Tiedostojen hallinta, tallentaminen, kansiorakenne ja alakansioiden tekeminen
  • Tulostaminen ja tulostimen asentaminen
  • QR-koodien tekeminen - näillä saadaan tehtyä kivoja tehtäväratoja koulun käytävään.
  • Kahoot-tietovisoja olen tehnyt itse ja opettanut oppilaat tekemään toisilleen.
Oppilaat tekivät toisilleen Kahoot-tietovisoja ja näitä pelattiin oppituntien alussa.

  • Videoiden editointia iMoviella - tätä teemme paljon. Välillä annan oppilaille lyhyitä 10min kuvaustehtäviä, jotka näytämme heti luokassa ja välillä teemme pitkiä elokuvia, joihin käytämme useita oppitunteja.
  • AppleTV:n käyttö on helpottanut käytännön toteutusta, kun voi peilata oppilaan näytön suoraan valkotaululle. Muitakin vaihtoehtoja tähän toki on.
  • Morfo-sovelluksella olemme muokanneet ihmisen kasvoja ja liittäneet niihin ääntä, esim. julkisuuden henkilö saadaan puhumaan esim. ruotsia nauhoittamalla valokuvaan omaa puhetta. Morfo-sovelluksella saadaa kivaa vaihtelua kielten opiskeluun.

Morfo-sovelluksella kuvaan voi liittää ääntä.

  • Omia tuotoksia olemme myös tehneet Pages- ja KeyNote-sovelluksella.
  • Animaatioiden tekoa StopMotion-sovelluksella
  • Koodaamista Scratch Jr. ja Cargo Botilla
  • Seppo on alusta oppimispelien tekemiseen ja tätä kokeilemme nykyisessä koulussani tänä vuonna.


2. Vastuullinen ja turvallinen toiminta
  • Tietokoneen käynnistäminen ja sulkeminen, kirjautuminen, käyttäjätunnusten ja salasanojen hallinnointi
  • Fronterin keskustelupalstat ja sähköisten kokeiden tekeminen Fronterissa
  • TypingMasterilla olemme harjoitelleet 10-sormijärjestelmällä kirjoittamista.
  • Luokan oma Google- ja Youtube-tili

3. Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
  • Tiedonhallintataidot, kuten tiedonhakua, tiedon luotettavuuden arvioimista ja lähteiden merkitsemistä.
  • Omien tuotosten tekemistä monipuolisesti eri välineillä.
  • Sähköisiä oppimismateriaaleja ja oppimispelejä 6. luokan ruotsin opetuksessa (Otavan Megafon-sarja)
  • Sanomapron Bingel-tehtäviä pelaamme aina välillä ja näitä oppilaat voivat pelata kotonakin.
Opettaja voi Bingelissä seurata, miten oppilaat edistyvät tehtävissä.

  • Käsityön itsearviointeja ja töiden dokumentointia olemme tehneet Fronterin arviointityökalulla.

4. Vuorovaikutus ja verkostoituminen
  • S-postin käyttöä
  • Käsitekarttojen tekemistä ja yhteisöllistä tiedonrakentamista Popplet Litella, Flinga- ja Padlet-sovelluksilla
Oppilaat kirjoittivat lypsylehmästä oppimiaan asioita Flinga-sovellukseen.

Oppilaat valmistivat oman Padletin historian tunnilla ja se upotettiin luokan Fronter-huoneeseen myöhempää käyttöä varten.

  • Fronteriin olemme luoneet oman sähköisen luokkahuoneen ja koonneet materiaalia myöhempää käyttöä varten. Palautuskansio, tehtävätyökalut ja keskustelupalstat ovat myös käytössä. Lisäksi olemme kirjoittaneet Fronterissa luokan blogia ja oppimispäiväkirjoja. Olemme upottaneet Padletteja Fronteriin ja hyödyntäneet FronterAppia kuvien ja tiedostojen siirtämisessä iPadeilta Fronteriin.
Fronterissa on sähköinen luokkahuone ja siellä jokaiselle oppiaineelle oma huoneensa.

  • TodaysMeetillä olemme käyneet keskusteluja.
  • Yritän opettaa oppilaille ongelmanratkaisua ja sitä, että he eivät heti kohdatessaan ongelman pyydä minulta apua, vaan yrittävät itse ratkaista asian. Myös luokkakaverilta oppiminen on tärkeää ja työskentelemme usein pareina tai niin, että osa oppilaista toimii apuopettajina.
  • Fronterin ILP- (Iindividual learning plan) - työkalua minun on tarkoitus kokeilla tämän vuoden aikana.
  • Office365 pilvipalvelun otimme äskettäin käyttöön, ja siellä uusina ohjelmina OneNote ja OneDrive töiden jakamiseen. Töiden jakaminen, vanhoihin töihin palaaminen ja niiden jatkotyöstäminen on keskeinen osa digitalisaation tuomista hyödyistä.
Oppilaat voivat jakaa omia töitään Pilvipalvelussa.

Voi olla, että unohdin jotain. Olen kuullut ja nähnyt monia muitakin mielenkiintoisia sovelluksia, mutta kaikkea ei voi heti ottaa käyttöön. Korostan vielä, että edellä mainittu on kaikki neljän vuoden aikana aloitettua. Digiloikkaa ei oteta hetkessä. Rehtori Jari Hilden mainitsi termin digihiippailu. Pikku hiljaa kokeillaan uutta, hyvät asiat kertaantuvat ja yhtäkkiä huomataan, että aika monta uutta asiaa on jo käytössä.

Vinkkini digiloikkaa varten

  1. Ota käyttöön vain sellaista, joka palvelee oppimista.
  2. Valitse vuosittain vain muutama uusi juttu, jota ryhdyt kokeilemaan. Kaikkea uutta ei tarvitse heti ottaa omaan työhön.
  3. Havainnoi mitä muut opettajat tekevät. Pyydä heiltä apua. Menkää useampi opettaja samaan koulutukseen.
  4. Anna oppilaiden opettaa sinua ja toisiaan.
  5. Kirjaa saamasi ohjeet muistiin, jotta sinun on helpompi kokeilla itse.
  6. Tallenna ja dokumentoi tekemäsi työ hyvin, jotta voit hyödyntää sitä uudestaan ilman ylimääräistä työtä/valmistelua.
  7. Hyväksy, että virheitä tapahtuu ja tulee epäonnistumisia. Jos jokin laite ei toimi, niin oppilaat oppivat kuitenkin kärsivällisyyttä ja pettymyksen käsittelyä.
  8. Ole ennakkoluuloton ja kokeile rohkeasti.