Päätin, että kokeilen kahta uutta harjoitusta, joita en aikaisemmin ole käyttänyt.
Roolipelidraamaa
Ensimmäinen näistä oli roolipelin tapainen draamaharjoitus. Aluksi kerroin oppilaille tilannekuvan. "Kohta alkaa hienot illalliset, joihin osallistuu erilaisia ihmisiä erilaisista taustoista. Minä olen hovimestari ja te näyttelette vieraita."
Sitten annoin jokaiselle oppilaalle paperin ja ohjeistin heitä kirjoittamaan kuvailun yhdestä vieraasta. Opastuksena annoin vielä seuraavat asiat: nimi, ikä, ammatti, outo tapa, syy miksi on tullut illalliselle, mitä henkilö on tehnyt ennen illalliselle tuloa jne. Oppilaat innostuivat tehtävästä ja kaikki kirjoittivat antaumuksella kuvailuja.
Keräsin paperit ja kerroin, että illallisella tapahtuu yllättäen murha, jota saapuu selvittämään salainen agentti. Oppilaat ovat aikaisemmin syksyllä kirjoittaneet kauhutarinoita ja tällä viikolla olemme äidinkielen tunneilla käsitelleet salapoliisikertomuksia, joten vastaavat jännittävät teemat innostavat heitä.
Valitsin kaksi paperia. Toiseen kirjoitin oppilaan kirjoittaman tekstin perään murhaaja ja toiseen salapoliisi. Tämän jälkeen sotkin paperit ja jaoin jokaiselle oppilaalla yhden paperin. Oppilaat lukivat roolinsa ja eläytyivät siihen. He järjestelivät pulpetit ravintolasaliksi ja sitten aloitimme roolipelin.
Oppilaat olivat aivan liekeissä! En muista nähneeni niin innokasta näyttelemistä! Parasta oli se, että kaikki pääsivät samaan aikaan esiintymään, osa keskeisesti, osa sivummalla, mutta kaikki samaan aikaan mukana. Turvallista ilmaisutaidon harjoittelua, leikkiä suorastaan!
Hetken kuluttua sanoin hovimestarina, että salapoliisille on puhelu aulassa, jolloin salapoliisia näyttelevä henkilö esittäytyi muille ja poistui sen jälkeen käytävään. Yhtäkkiä tuli sähkökatko ja valot sammuivat. Olin aiemmin ohjeistanut, että murhaaja käy koskettamassa jotakuta vieraista ja 5 sekuntia kosketuksen jälkeen se oppilas, jota on kosketettu, kaatuu maahan. Sitten sähköt palautuvat ja salapoliisi tulee selvittämään murhaa ja kyselemään muiden alibeja. Koko ajan näytellään omassa roolissa.
Tällä rooliharjoituksella päästään harjoittelemaan paitsi esiintymistä myös ryhmätyötaitoja, tunteiden ilmaisua, rooliin eläytymistä jne. Harjoitus vahvistaa luokan yhteishenkeä! Oppilaat innostuvat aivan varmasti! He puhuvat harjoituksesta vielä seuraavanakin päivänä.
Ryhmätyön videokuvaaminen
Syksyn kantavana teemana meillä on luokassa ollut Taitavan tiimin tunnusmerkit ja yhteistyötaitojen kehittäminen. Ajattelin, että tätä voisimme harjoitella myös toisella ilmaisutaidon harjoituksella. Muodostimme 4-5 oppilaan pienryhmiä ja sanoin, että videokuvaamme seuraavan harjoituksen, jotta oppilaat voivat analysoida, miten Taitavan tiimin tunnusmerkit toteutuvat.
Tehtävänanto oli seuraava. "Olette ryhmänne kanssa haaksirikkoutuneena autiolla saarella. Teillä ei ole venettä, jolla pääsisitte pois. Eikä vene edes auttaisi, sillä olette niin kaukana mantereesta, että venematka on mahdoton. Viiden minuutin kuluttua saaren yli lentää lentokone. Teidän tehtävänänne on sopia, miten kiinnitätte lentokoneen huomion, jotta pääsette saarelta pois."
Oppilaat ryhtyivät ideoimaan ryhmässä ja kuvasimme heidän keskustelua ja tehtävän toteutuksen.
Ennen videoiden katsomista annoin oppilaille tarkkailutehtäviä. Ryhmätyön aihe oli oppilaille mieluinen ja heitä innostava, joten saimme jokaiselta ryhmältä erinomaiset esimerkit taitavista tiimeistä. Seuraavia asioita tarkkailimme:
- Miten tiimi käsittele haasteita?
- Vallitseeko tiimissä kunnioittava ja arvostava asenne?
- Osaako tiimi tehdä päätöksiä yhdessä?
- Kuluuko aikaa tehtävän kannalta turhiin asioihin?
- Sitoutuvatko kaikki työskentelyyn?
- Osataanko väitellä, mutta ei turhista asioista?
- Miten johtajuus otetaan?
- Ollaanko yhtenäisiä vai pomottaako joku?
- Keksitäänkö uusia oivalluksia?
- Kuunnellaanko muita?
Videokuvaamista voisi jatkossakin käyttää ryhmätöissä osana työprosessin arviointia ja oppimisen dokumentointia. Kun oppilaat sopivat ryhmätöissä rooleja, esim. johtaja, kirjuri, ajanottaja (KelloKalle), kannustaja/rohkaisija, niin yksi uusi rooli voisi olla oppimisen ja ryhmätyön dokumentoija, eli videokuvaaja, joka koostaisi ryhmätyön eri vaiheista lyhyen videon. Tämä helpottaisi myös oppilaiden itsearvioinnin tekemistä.