tiistai 6. joulukuuta 2016

Mightifier-metodilla mahtauttamista

Olemme viimeisen kahden kuukauden aikana hyödyntäneet luokassa Mightifier-metodia, eli luokan mahtavointia. Ohjelman parissa työskentelevä Markus Rautopuro vinkkasi minulle tästä ja pääsimme pilotoimaan ohjelmaa.

Mightifierissa annetaan palautetta 1-2 luonteenvahvuudesta.

Mightifierin ydinajatuksena on löytää hyvää jokaisen lapsen toiminnasta. Henkilökohtaisen kehityksen kannalta on arvokasta, että lapset saavat positiivista palautetta toiminnastaan ja että he ymmärtävät olevansa itse vastuussa omasta käytöksestään. Mightifierissa lapset antavat luokkakavereilleen vertaispalautetta onnistumisista päivittäisissä tilanteissa. Tavoitteena on luoda hyvinvoiva ja iloinen luokka, joka haluaa innokkaasti oppia uutta.

Aluksi rekisteröidyin ohjemaan ja tein oppilaille tunnukset. Rekisteröitymisen jälkeen sain käyttööni Mightifierin vahvuuskortit ja valmiit tuntisuunnitelmat. Olimme jo aikaisemmin käsitelleet luonteenvahvuuksia luokassa, joten pidin siksi vain kaksi johdantotuntia ennen kuin aloitimme mahtavoinnin. Oppilaat latasivat sovellukset koulun iPadeille. He saivat QR-koodilla toimivat rekisteröitymiskortit, joten oppilaiden kirjautuminen sujuu todella nopeasti, ihan muutamassa sekunnissa.

Vahvuuksien valinnan jälkeen perustellaan, miten ko. vahvuudet näkyvät kaverin onnistumisissa.

Ohjelma arpoo jokaiselle oppilaalle aina yhden luokkakaverin, jolle hän antaa palautetta. Palautetta annetaan 1-2 luonteenvahvuudesta ja oppilaan onnistumisista. Opettaja pystyy seuraamaan oppilaiden antamia palautteita ja kun kaikki ovat valmiita, opettaja julkaisee palautteet. Tämän jälkeen aloitamme yleensä toisen kierroksen ja ohjelma arpoo oppilaalle uuden luokkakaverin.

Mightiferin suositus on pitää mahtavointikierroksia kahdesti viikossa. Yhteen sessioon menee 5-10 minuuttia. Me olemme pitäneet kierroksia kaksi kertaa viikossa yleensä aina kolme kierrosta kerrallaan.

Vahvuuskortit auttavat konkretisoimaan vahvuudet oppilaille.

Oppilaat ovat pitäneet sovelluksen käytöstä ja olemme käyneet hyviä keskusteluja positiivisen palautteen voimasta. Olemme mm. opetelleet käytännön tilanteissa palautteenantoa hampurilaismallin mukaisesti:
  • aluksi leipänä positiivinen palaute,
  • sitten pihvinä rakentava palaute kehitysehdotuksena, ja
  • lopuksi toisena leipänä vielä positiivinen kehu, jotta vastaanottajalle jää hyvä mieli ja hän haluaa lähteä tavoittelemaan kehittymistä.
Opettajan kannalta ohjelman etu on siinä, että mahtavointikierros on helppo ja nopea toteuttaa. Ei tarvitse kierrättää papereita ja arpoa oppilaspareja. Mahtavointikierroksesta tulee nopeasti rutiini. Oppilaat oppivat omista vahvuuksistaan, palautteenantamis- ja vastaanottamistaitoja, optimistista ajattelua ja empatiaa. Heidän itsetuntonsa vahvistuu. Lisäksi luokan yhteishenki vahvistuu ja yhteistyötaidot kehittyvät. Arvioisin, että tällä on myös yhteys kiusaamisen vähentymiseen.

Olemme puhuneet luokassa siitä, että positiivista palautetta ei voi antaa liikaa, kunhan se on aina rehellistä. On tärkeää oppia näkemään muissa ihmisissä ja asioissa niiden hyvät puolet. Tavoitteena voisi olla se, että yhtä rakentavaa palautetta kohden olisi aina viisi positiivista palautetta. Tämä vaatii opettajalta aika paljon ja rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, ettei tähän kyllä aina päästä, mutta onpahan jotain mitä tavoitella.