tiistai 28. helmikuuta 2017

Pohjoismaat-opintokokonaisuus

Aloitimme tammikuussa kaikkien koulumme nelosluokkien yhteisen Pohjoismaat-opintokokonaisuuden. Jakson aikana työskentelimme vaihtelevissa kokoonpanoissa ja kaikki opettajat opettivat kaikkia nelosluokkia.

Johdantotunnilla keskityimme jakson tavoitteisiin. Olimme jakaneet tavoitteet kolmeen ryhmään:
  • Opintojakson tieto- ja taitotavoitteet opettajan asettamina.
  • Jakson keskeiset käsitteet, joista teimme lähtöarvioinnin.
  • Oppilaiden itse asettamat omat tavoitteet.
Jakson tavoitekortti

Tarkoitus on, että jakson lopussa palaamme tavoitteisiin ja arvioimme niiden toteutumista.

Jakson alussa tutustuimme ruotsalaisen kirjailijan Astrid Lindgrenin tuotantoon. Oppilaat saivat valita kolmesta elokuvavaihtoehdoista itsellensä mieluisimman, jonka halusivat katsoa. Tämän jälkeen kirjoitimme elokuvista elokuva-arvostelun. Lisäksi oppilaat lukivat jakson aikana neljän hengen ryhmissä pohjoismaalaisen kirjailijan tuotoksen ja tekivät lukupiirissä tehtäviä.

Pajatunneilla (kolme peräkkäistä maanantaita, á 2h) oppilaat työskentelivät kolmessa ryhmässä niin, että kaikki kiersivät kaikki kolme pajaa. Teemoina olivat
  • esittelyvideon tekeminen jostakin Pohjoismaasta iMoviella ryhmätyönä,
  • ilmastoon tutustuminen, ilmastodiagrammin rakentaminen ja vertailututkimus, jossa verrattiin Espoon ilmastoa johonkin Pohjoismaiden pääkaupungin ilmastoon PowerPointilla yksilötyönä, ja
  • Golfvirta, kasvillisuusvyöhykkeet ja karttatehtäviä yksilö- ja paritöinä.

Kuvistunnilla oppilaat valmistivat ison kartan Pohjoismaista, joka piirrettiin Smartin avulla suureksi ja väritettiin. Karttaa käytettiin mm. esittelyvideoiden teossa ja kartta oli koko jakson ajan luokkamme takaosassa lattialla.

Oppilaiden valmistama suuri Pohjoismaiden kartta.


Kotona oppilaat opiskelivat itsenäisesti Pohjoismaiden perustietoja, ja näitä testattiin Kahoot-tietovisoissa, joita on valmiiksi tehtynä hyvin tarjolla. Kahoot-visoista oppilaat pitivät kovasti. Lisäksi pidettiin karttakoe.

Oppilaat valmistivat neljän hengen ryhmissä esitelmät kaikista Pohjoismaista. Työskentely-ympäristönä oli OneNote -muistikirja, johon oppilaat pystyivät hyvin liittämään kuvia. Myös tekijänoikeuksia kerrattiin samalla. Oppilaat esittivät omat työnsä muille ryhmille ja niitä arvioitiin.

Lisäksi oppilaat valmistivat esittelytekstin yhdestä suomalaisesta ja yhdestä pohjoismaalaisesta nähtävyydestä. Työ tehtiin Word-asiakirjaan, joka jaettiin tekemällä lyhennetystä linkistä QR-koodi. QR-koodit koottiin koulun seinälle.

Jakso huipentui Yllätysmatka-tehtävään, jossa oppilaiden tuli järjestää huoltajalleen syntymäpäivämatka johonkin Pohjoismaahan. Tehtävä perustuu Saunalahden koulun luokanopettaja Pasi Kotilaisen suunnittelemaan projektiin, joka löytyy iTunesU kursseista nimellä Eurooppa 5. lk. matkasuunnitelma / Saunalahden koulu Pasi Kotilainen. Oppilailla on käytettävissä 500 euroa ja lisäksi kahden nopan silmäluvun verran satasia. He suunnittelevat matkan, matkustamiset, majoitukset, ruokailut, päiväohjelmat, mukaan otettavat tavarat ja laativat yksityiskohtaisen matkabudjetin. Tämä oli erittäin innostava tehtävä ja oppilaat uppoutuivat tähän todella. Lopulta oppilaat valmistavat matkasuunnitelmastaan Sway-esityksen.

Jakson päätteeksi pidämme kaikkien nelosluokkien yhteiset opintomessut Pohjoismaista. Oppilaat saavat valita yhden kokonaisuuden, jonka ovat jakson aikana opiskelleet, ja he suunnittelevat ja rakentavat siihen liittyvän messupisteen. Tarkoitus on, että messupisteessä on jokin aktivointiosuus, eli esittelijän tulee aktivoida messuvieraat (koulumme 1.-3. luokkalaiset ja mahdollisesti myös oppilaiden huoltajat) jollain tehtävällä.

Messujen jälkeen pidämme loppukokeen ja lisäksi palaamme jakson alussa asetettuihin tavoitteisiin. Oppilaat arvioivat, miten tavoitteet ovat toteutuneet, miten he ovat kehittyneet keskeisten käsitteiden omaksumisessa ja miten heidän omat tavoitteensa ovat toteutuneet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti